Aloitin vuoden alussa Soforilla Business Managerina, vastuualueenani Toimintamallien optimointi.

Minulla on yli parinkymmenen vuoden tausta toiminnanohjausjärjestelmien kanssa työskentelystä, joten liiketoimintaprosessien määrittäminen ja kehittäminen on varsin tuttua puuhaa.

Tällä hetkellä digitalisaatio on voimakkaasti pinnalla oleva asia. Digitalisaatio on käsitteenä laaja. Sen alle kuuluvat mm. seuraavat asiat:

  • Toimintaprosessien optimointi
  • Prosessien automatisointi
  • Robotiikka
  • Internet of Things (IoT)
  • Tiedolla johtaminen (Business Intelligence)
  • Käyttäjäkokemus (UX)
  • B2B
  • B2C (Itsepalvelu)

Kuten huomaamme, kokonaisuus on suuri, joten on parempi, että hallitsemme jotakin syvällisesti kuin yrittäisimme olla generalisteja, jotka tietävät hieman kaikesta.

Me Soforissa olemme keskittyneet toimintaprosessien optimointiin, tiedolla johtamiseen ja IoT:iin.

Tunnistamme ja priorisoimme asiakkaan kanssa työpajassa parannuskohteet. Pitääksemme investoinnit kohtuullisina ja päästäksemme hyödyntämään digitalisaation panostuksia mahdollisimman nopeasti, toteutamme selkeitä rajattuja kokonaisuuksia, joiden toteutus on nopea.

Tällaisia parannuskohteita olemme asiakkaillamme löytäneet esimerkiksi logistiikasta, jossa paperisia dokumentteja on korvattu digitaalisilla työvälineillä. Tällä tavoin olemme saaneet tiedon reaaliaikaiseksi ja virheet ovat vähentyneet merkittävästi. Merkittävimmät säästöt saadaan myyntilaskutuksen nopeutumisella, reklamaatioiden vähentymisellä ja tiedon oikea-aikaisuudella.

Vaikka yleinen ilmapiiri on ollut jo vuosia kustannustehokkuuteen keskittyvä, tulee meidän muistaa asiakas. Hän maksaa meille kaikille leipämme. Digitaalinen maailma on muuttanut ja muuttaa yhä enemmän asiakkaan käyttäytymistä.

Kuinka parannamme asiakaskokemusta ja kuinka saamme yhä lojaalimpia asiakkaita?

Tämä on muistettava, kun puhumme toimintamallien optimoinnista.

Tunnistatko sinä oman toimitusketjusi pullonkaulat tai tehostamiskohteet? Kuinka paljon saamme pääoman kiertämään tehokkaammin tai parannettua tulostasi? Mikä on toiminnan optimoinnin vaikutus asiakastyytyväisyyteen ja -lojaalisuuteen? Millaista kilpailuetua saavutat viilaamalla liiketoimintaprosessejasi?

Kirjoittaja

Pertti Makkonen

Johtaja, ratkaisupalvelut

Keskustele aiheesta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *